Mamy dzisiaj: wtorek, 06 grudnia 2022
 
 



Znajdź w katalogu
Autor sztuki:
Tytuł sztuki:


Aktualność
2015-07-06
Laureaci Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej

Spektakle "nie-boska komedia. WSZYSTKO POWIEM BOGU!" Pawła Demirskiego w reż. Moniki Strzępki oraz "Ony" Marty Guśniowskiej w reż. Daniela Adamczyka zdobyły główne nagrody 21. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Indywidualnie nagrodzeni przez Jury zostali m. in. Małgorzata Bogajewska za reżyserię oraz Kinga Preis i Daniel Dobosz za kreacje aktorskie.

Uroczyste ogłoszenie werdyktu Jury odbyło się w poniedziałek 6 lipca o godzinie 19:00 w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, który jest koordynatorem Konkursu. Nagrody laureatom wręczyli Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Małgorzata Omilanowska, dyrektor Instytutu Teatralnego Dorota Buchwald, przewodniczący Jury Jacek Kopciński oraz przewodniczący Komisji Artystycznej Jacek Sieradzki.

Po obejrzeniu 11 z 12 spektakli zakwalifikowanych do finału Konkursu (przedstawienie "Apokalipsa" w reż. Michała Borczucha nie spełniło warunków Regulaminu) Jury w składzie: Jacek Kopciński - przewodniczący, Ewa Guderian-Czaplińska, Ewa Partyga, Ewa Pilawska i Jacek Timingeriu, zdecydowało w tym roku o przyznaniu dwóch głównych nagród za najlepszy spektakl (w wysokości 35 tys. zł każda). Trafiły one do Narodowego Starego Teatru w Krakowie za "nie-boską komedię. WSZYSTKO POWIEM BOGU!" Pawła Demirskiego w reżyserii Moniki Strzępki oraz Czytelni Dramatu za zrealizowany w Centrum Kultury w Lublinie spektakl "Ony" Marty Guśniowskiej w reżyserii Daniela Adamczyka.

Aktorzy występujący w "nie-boskiej komedii. WSZYSTKO POWIEM BOGU!" otrzymali także nagrodę zespołową w wysokości 25 tys. zł. Za reżyserię nagrodzona została natomiast Małgorzata Bogajewska (spektakl "Tato" Artura Pałygi, Teatr Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego w Krakowie). Jury uznało, że autorami najlepszej muzyki do spektaklu byli członkowie zespołu "Chłopcy kontra Basia" - Barbara Derlak, Marcin Nenko, Tomasz Waldowski/ Michał Heller ("Morfina" Szczepana Twardocha w reżyserii Eweliny Marciniak, Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach). Nagrody indywidualne trafiły do Kingi Preis za rolę Wiedźmy w spektaklu "Jak zostałam wiedźmą" Doroty Masłowskiej w reżyserii Agnieszki Glińskiej (Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie) oraz Daniela Dobosza za role w spektaklu "Przyjdzie Mordor i nas zje, czyli tajna historia Słowian" Ziemowita Szczerka w reżyserii Remigiusza Brzyka (Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie).

Jury Konkursu przyznało też dwa wyróżnienia - zespołowe dla twórców i zespołu aktorskiego spektaklu "A niech to Gęś kopnie!" Marty Guśniowskiej (Teatr Animacji w Poznaniu) oraz indywidualne dla Eweliny Starejki za rolę Mamusi w spektaklu "Tato". W tym roku po raz pierwszy swoje nagrody - dla autorów najlepszych tekstów w Konkursie - wręczyła też Komisja Artystyczna, która wcześniej wskazała finałowe spektakle. Trafiły one do Marty Guśniowskiej za tekst "Ony" i do Pawła Demirskiego za "nie-boską komedię. WSZYSTKO POWIEM BOGU!" Nagrodę im. Jana Świderskiego, przyznawaną przez Zarząd Sekcji Teatrów Dramatycznych Związku Artystów Scen Polskich, w wysokości 3 tys. zł otrzymała zaś Karolina Kamińska za rolę Heleny Demuth w spektaklu "Narodziny Fryderyka Demuth" Macieja Wojtyszki (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie).

- Najważniejszym kryterium w wyborze najlepszego spektaklu w Konkursie był dla nas pomysł na oryginalne uruchomienie tekstu dramatycznego. W tym roku sztuka ta udała się sławnym zawodowcom pracującym na narodowej scenie i skromnym twórcom z teatralnego offu, którzy zrealizowali swój spektakl za pieniądze z grantu. Potencjał, który tkwi w dramacie, można wyzwolić na wiele sposobów i jest to podstawowe przesłanie Konkursu. W teatrze liczy się wyobraźnia - tłumaczy Jacek Kopciński, przewodniczący Jury oraz redaktor naczelny miesięcznika "Teatr".

***

Do tegorocznego, 21. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej zostało zgłoszonych aż 91 inscenizacji. Finałową dwunastkę wyłoniła na początku maja Komisja Artystyczna, którą w tym roku współtworzyli Jacek Sieradzki (przewodniczący), Andrzej Lis, Piotr Morawski, Łukasz Rudziński, Joanna Targoń, Mike Urbaniak oraz Kalina Zalewska.

W gronie finalistów znalazły się: "A niech to gęś kopnie!" Marty Guśniowskiej (reż. Marta Guśniowska, Teatr Animacji w Poznaniu), "Apokalipsa" Tomasza Śpiewaka (reż. Michał Borczuch, Nowy Teatr w Warszawie), "Jak zostałam wiedźmą" Doroty Masłowskiej (reż. Agnieszka Glińska, Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie), "Karskiego historia nieprawdziwa" Szymona Bogacza (reż. Julia Mark, Teatr im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze), "Koń, kobieta i kanarek" Tomasza Śpiewaka (reż. Remigiusz Brzyk, Teatr Zagłębia w Sosnowcu), "Morfina" Szczepana Twardocha (reż. Ewelina Marciniak, Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach), "Narodziny Fryderyka Demuth" Macieja Wojtyszki (reż. Maciej Wojtyszko, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie), "nie-boska komedia. WSZYSTKO POWIEM BOGU!" Pawła Demirskiego (reż. Monika Strzępka, Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie), "Obwód głowy" Wojtka Zrałka-Kossakowskiego i Zbigniewa Brzozy (reż. Zbigniew Brzoza, Teatr Nowy im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu), "Ony" Marty Guśniowskiej (reż. Daniel Adamczyk, Centrum Kultury w Lublinie - Czytelnia Dramatu), "Przyjdzie Mordor i nas zje, czyli tajna historia Słowian" Ziemowita Szczerka (reż. Remigiusz Brzyk, Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie), i "Tato" Artura Pałygi (reż. Małgorzata Bogajewska, Teatr Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego w Krakowie).

***

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej prowadzony jest od 1994 z inicjatywy ówczesnego Ministra Kultury i Sztuki Kazimierza Dejmka. Konkurs ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego.

Konkurs finansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.



powrót